Dovnload 0.89 Mb.

401. KESSEL 13,9km

www.wandelgidslimburg.com

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze vlakke en afwisselende wandeling loopt u eerst naar de prachtige kasteelruïne van Kasteel Keverberg. Dan wandelt u over goed begaanbare wegen en veldwegen naar het afwateringskanaal dat u naar de Maas brengt. Het laatste stuk loopt door de Weerdbeemden langs mooie natuurvijvers. Onderweg heeft u een aantal malen prachtig uitzicht op de Maas. Neem zelf proviand mee, er staan voldoende zitbanken.
Startadres: Restaurant – Eethuis De Rozentuin, Beeselseweg 27 Kessel.

(Aan de Maas vlak bij het veerpont is links een parkeerplaats).

401. KESSEL 13,9km

1. Met uw rug naar het restaurant gaat u L de weg omlaag richting het veerpont. Vlak bij de Maas L over de wal. Volg daarna het beklinkerde voetpad langs de Maas met mooi uitzicht. Bij de kerktrappen RD. Aan het eind van de houten voetgangersbrug L de trappen omhoog. Let op! Na een paar trappen L door een opening in de muur en R de stenen trap omhoog. Boven RD door de kasteelpoort en RD naar de ruïne. Ga in de linkerhoek de trap omhoog, dan L door 2 poortjes en meteen R de trappen op links van de ruïne. Loop helemaal om de ruïne heen en ga de trappen af. Beneden RD over het grindpad tot aan de Markt.
2. Hier L en neem de eerste weg L (Dorpsstraat). Negeer alle zijwegen en volg geruime tijd de weg, u passeert kasteel Oeverberg. U komt weer aan de kruising met links De Rozentuin. Hier R en na 20m L de Scheutenbergerweg in. Aan de T-splitsing bij het voetbalveld R. Na 100m L (Veldweg). Steek de voorrangsweg over en ga RD langs de manege. Aan de T-splitsing L. Na 100m R de veldweg in. Volg de veldweg het bos in. Aan het eind bij de T-splitsing L over de beklinkerde weg. Aan de kruising met bordje “Dijk” L.
3. Na 100m R de Krekelsbergweg in. De weg buigt naar rechts en links, voorbij wat boederijstallen wordt dit een veldweg. Aan de 3-sprong met zitbank RD. Een stuk verder komt u aan een 3-sprong (Dit is ca.50m voor de weg naar links buigt, links ziet u wat berkenbomen). Hier R de veldweg in. Aan de T-splitsing L over de asfaltweg. U komt aan de 4-sprong Bovensbos. Hier RD dus neem de tweede weg R. U loopt tegen de voorzijde van de Landerdhoeve aan en volgt links de veldweg. Negeer alle kruispunten en loop door tot aan het afwateringskanaal.
4. Steek het kanaal over en ga meteen L de veldweg in langs het kanaal. Volg geruime tijd de grindweg, bij een zitbank wordt dit een asfaltweg. U passeert camping De Waterval met terras. Loop door tot aan de voorrangsweg. Steek de weg over, ga even L en na 10m R het graspad in, rechts van de beek. (Het gras kan hoog staan en nat zijn). Aan het eind bij de brug R over de veldweg. Aan de T-splitsing L over de asfaltweg. Neem de eerste weg L (Schoor). U komt aan een 3-sprong met links een fietspad en een picknickplek. Hier heeft u naar beide kanten een mooi uitzicht op de Maas.
5. Hier L het fietspad in. Loop de brug over en boven waar het fietspad naar links buigt houdt u uiterst rechts aan over het zandpad het bos in. Negeer zijpaden links en volg de Maasoever door het bos. Volg de oever tot bij een ijzeren afrastering, hier L. Aan de 3-sprong R en vervolg het bospad naar links. Meteen als u uit het bos komt gaat u R door een nauwe doorgang en volg het graspad links van de afrastering. Ga iets verder door een klaphek het natuurgebied Weerdbeemden in (In de verte ziet u een molen) en volg het graspad RD. (Na veel regen kan het gebied onder water staan. Loop dan terug door het klaphek en ga RD. Aan de veldweg met verhard fietspad R. Volg de weg tot de kruising met kapel en ruïne en ga RD*). Bij een vijver aan de rechterkant buigt u naar links, Aan de linkerkant ziet u nog een vijver. Volg verder het graspad rechts van de bosrand. U loopt rechts langs een grote vijver.
6. Op de hoek van de afrastering aan de rechterkant R en volg het graspad rechts van de lange vijver. Aan het eind van de vijver buigt u naar links en dan R over het veerooster. Aan de T-splitsing L over de veldweg. Bij een grote poort buigt u naar rechts. De weg buigt naar links en wordt een asfaltweg. Aan de kruising met links een kapel en rechts een ruïne R. *Aan de 3-sprong met zitbank RD. Negeer alle zijwegen en volg geruime tijd het fietspad tot aan de voorrangsweg in Kessel. Hier R dus eigenlijk RD. Aan de kruising R terug naar het restaurant waar u nog iets kunt eten of drinken.

Gps afstand: 13900m

Looptijd: 2.50

Hoogteverschil: 22m
Samenstelling route: Jac en Marlène Peeters.
Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.