Basisvorming



Dovnload 0.77 Mb.
Pagina1/10
Datum13.12.2017
Grootte0.77 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


Vectorrekening, de basis

Vectorrekening, de basis

In deze lesbrief leer je, hoe je met behulp van het programma met vectoren kunt rekenen.



We bespreken een overzicht van de mogelijkheden. Wanneer je kiest voor bewerken, vectoronderhoud, krijg je (in principe) de volgende mogelijkheden geboden:


Je kunt op 4 manieren een vector aan een figuur toevoegen.



Klik vlak bij een punt. Dat wordt het beginpunt van de vector. Klik hierna op een ander punt, het eindpunt. Hierna wordt de vector getekend. Hierbij worden de instellingen op de gereedschapsbalk gebruikt: kleur, lijndikte en lijnstijl.

G
richtingshoek


eef de lengte op van de vector en de richtingshoek. (Wiskundigen noemen dit poolcoördinaten.) De richtingshoek is de hoek die de vector maakt met de positieve horizontale coördinaat as.

Bij het uitproduct van twee vectoren wordt vanuit twee bestaande vectoren het uitproduct berekend. Dit is een speciale vector, die wordt besproken in de volgende lesbrief. De uitproduct vector bestaat alleen bij ruimtelijke figuren.



Bij een kopie van een vector kun je een vector aanklikken, en hierna een punt aanwijzen. Hierdoor wordt een nieuwe vector aan de figuur toegevoegd met dit beginpunt, en met de kentallen van de aangeklikte vector.
Bij het omdraaien van een vector wordt de vector vervangen door zijn tegengestelde. Omdat hierbij het beginpunt gelijk blijft, lijkt het erop dat de vector een halve slag gedraaid is.


Deel met je vrienden:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©tand.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina