612. Bemelen gasthuis 12,5km – 10,2km

blz van

612. BEMELEN - Gasthuis 12,5km – 10,2km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze panoramische wandeling over het Plateau van Margraten loopt u door de buurtschappen Wolfshuis en Klein-Welsden langs een mooie bosrand naar de rand van Cadier en Keer. Hier kunt u pauzeren bij eetcafé Op ’t Indsje (Dagelijks geopend). De terugweg gaat langs de rand van Cadier en Keer waar u mooi uitzicht heeft. Via voormalige trambaan loopt u door het Bunderbos omhoog naar het buurtschap ’t Rooth. Hier heeft u bij zitbank prachtig uitzicht over de mergelgroeve. Via ’t Rooth loopt door velden terug naar het Gasthuis waar u bij de sponsor van de wandeling binnen of op het leuke terras nog iets kunt eten en drinken. Onderweg staan voldoende zitbanken. Dit is een gemakkelijke wandeling met mooie uitzichten. U kunt de route inkorten tot 10,2 km.
Startpunt: Café ’t Plateau, Gasthuis 2, Bemelen.

U mag parkeren tegenover de zaak.
Gps afstand: 12500 m. Looptijd: 2.40 uur. Hoogteverschil: 68 m.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

612. BEMELEN - Gasthuis 12,5km – 10,2km

1. Met uw rug naar de ingang van het café steekt u de doorgaande weg over en loopt u langs het wegkruis RD (Franse steeg/groen). Aan de 3-sprong bij zitbank gaat u R (Achteromsweg) over de smallere asfaltweg. Negeer zijpad scherp links gelegen tussen 2 meidoornhagen. (Links heeft u mooi uitzicht op de kerk van Berg). Aan de kruising bij wegkruis en meet-en regelstation “Bemelen” van de Gasunie gaat u R (groen). Aan de T-splitsing bij wegkruis met de bijzondere tekst in het buurtschap Wolfshuis gaat u L (groen). (Voor u ziet u de van Tienhovenmolen. Deze windmolen, type bovenkruier, uit 1855 is de enige Nederlandse molen die vrijwel geheel uit mergelblokken is opgebouwd)
2. Neem nu bij wegkruis de eerste veldweg R (groen). Boven aan de omgekeerde Y-splitsing R. Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u L (blauw) de veldweg omlaag. (Een eind verder, waar de veldweg bij regenwaterbuffer Sliepeberg naar rechts buigt, passeert u rechts en links een leefgebied van de korenwolf. Zie infobordje), Beneden aan de 3-sprong gaat u RD verder omlaag. Aan de T-splitsing gaat u L (geel) over de smalle asfaltweg. Vlak daarna neemt nu de eerste veldweg R (rood). Aan de 3-sprong nabij zitbank gaat u L (rood).
3. Aan de 6-sprong bij regenwaterbuffer genaamd Vijfsprong, wegkruis (1853) en picknickbank gaat u R (geel/rood) over de asfaltweg. Na 50 m. gaat u L (geel/rood) over de smalle asfaltweg. (Even verder passeert u rechts een veldkruis). Negeer bij zitbank en veldkruis breed pad rechts omhoog. De asfaltweg wordt een veldweg. Aan de 3-sprong gaat u R (rood/groen) verder langs en later door de bosrand. (Even verder staat weer een zitbank, een mooie pauzeplek). Let op! 30 Meter voorbij links staand ijzeren toegangshek van regenwaterbuffer Schiepersberg en bij dikke boom met boomkruisje gaat u L over het knuppelbruggetje. Volg het smalle pad langs de akker omhoog. Boven aan de veldweg gaat u R. Bij viaduct gaat u R (wit/groen) de asfaltweg omhoog.
4. Neem nu tegenover klaphek de eerste veldweg R (rood), die u geruime tijd volgt. (Als u hier L door dit klaphek gaat en dan meteen R over het fietspad loopt, dan komt u na 200 m. bij (eet)café Op ’t Indsje (met terras). Alle dagen geopend). Na 750 m. gaat u aan de 4-sprong bij Onze Lieve Vrouw van Fatima kapel (1950) R (rood/groen) de asfaltweg omlaag. Loop links van de weg. Negeer meteen doodlopende klinkerweg links. Tegenover de mooie loods gebouwd van mergelsteen gaat u L over de grindweg. (U loopt nu over het traject van de oude trambaan Maastricht-Vaals, die van april 1925 tot april 1938 operationeel was). Let op! Aan de 4-sprong bij zitbankje gaat u L (geel/rood) de trapjes omlaag en loopt u vervolgens het pad omhoog. (Degene, die 10,2 km loopt, gaat hier R (geel/groen) het trappenpad omlaag. Ga nu verder bij punt 6).
5. Aan de ongelijke 4-sprong in Cadier en Keer gaat u R (geel/Groenerein). Bij huisnr. 54 en wegkruis gaat u R (rood) over de veldweg. De veldweg maakt twee haakse bochten. (Voor u ziet u de kerktoren in Berg). De veldweg wordt een smal pad, dat u via draaihekjes (stegelkes) omlaag volgt. Beneden aan de grindweg gaat u R (groen/rood). (U loopt nu weer over het traject van de oude trambaan Maastricht-Vaals). Let op! Aan de 4-sprong bij zitbankje (u bent hier al geweest) gaat u nu L (geel/groen) het trappenpad omlaag.
6. Aan de T-splitsing bij zitbank (prima pauzeplek) en grote regenwaterbuffer gaat u L (geel) langs de bosrand. Let op! Ga nu 10 m. voorbij de rioolbuis links in greppel (Sibbersloot) R via het trappenpad het bospad omhoog. Negeer alle zijpaadjes en volg dit bospad 1,2 km RD over de Bundersberg. (Na 300 m. passeert u een zitbank waar u tussen de bomen door Cadier en Keer ziet). Aan de asfaltweg gaat u L (rood/groen) richting ’t Rooth/Gasthuis. (U passeert meteen links het herinneringskruis van pater J. Coolen. Dit is in 1940 door de inwoners van 't Rooth geplaatst ter gelegenheid van zijn vertrek naar de missie. Een eindje verder, aan het einde van de hoge haagbeuk, ziet u rechts (afhankelijk van beplanting akker) een plantage met boompjes waarop maretakken worden gekweekt).
7. Aan de T-splitsing in het buurtschap ‘t Rooth gaat u bij de kapel van Onze Lieve Vrouw Sterre der Zee (1970) R (rood). (U kunt hier L naar de parkeerplaats bij wegkruis lopen. Hier heeft u boven op het heuveltje bij zitbank prachtig uitzicht over de mergelgroeve ’t Rooth, waarvan alweer een groot gedeelte is teruggegeven is aan de natuur. De helft van dit gehucht is gesloopt voor de ontginning van de mergelgroeve. Lopend door ’t Rooth passeert u bij huisnr. 17 maretakken/mistletoe boerdeij Gorissen . (Kijk even onder de poort). Bij huisnr.13 passeert u het voormalige dorpscafé (café Beuken). Aan het eind van de bebouwde kom passeert u links (nr. 6) een voormalige carréboerderij uit 1729 (zie sluitsteen boven poort).. Aan de kruising bij grote lindeboom, wegkruis en zitbank op het Plateau van Margraten gaat u L (rood) over de brede grindweg. (Rondom heeft u hier bij helder weer een mooi uitzicht. De linde is van oudsher (1850/1860) de markeringsboom, die de grens aangeeft tussen de buurtschappen Klein Welsden en “t Rooth). Neem de eerste veldweg L. (Even verder ziet u rechts in de verte weer de met mergelstenen gebouwde Monulphus en Gondulphus kerk (1933) in Berg en Terblijt). Na 800 m. komt u weer bij het café, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het mooie terras nog iets kunt eten en drinken.