583 venlo (‘t Ven) 10,6 km

583 VENLO (‘t Ven) 10,6 km

www.wandelgidslimburg.com

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze gemakkelijke en schaduwrijke boswandeling wandelt u in 10 minuutjes van het startpunt in Venlo naar het mooie natuurgebied Zwart Water. Hier wandelt u een mooi stukje langs het grote ven Venkoelen en door prachtige naald- en loofbossen. Alle paden in het natuurgebied zijn onverhard maar goed te belopen. Neem zelf proviand mee, er staan voldoende zitbanken onderweg. In de herfst zijn de loofbossen prachtig gekleurd. Aan het eind is een fijn terras om wat te drinken.
Gps afstand: 10600 m. Looptijd: 2.10 uur. Hoogteverschil: 18 m.
Startadres: Café ‘t Ven, Straelseweg 359 Venlo – ‘t Ven.

Neem op de A73 de A67 naar Duisburg en neem afslag 41. Ga R en neem de eerste weg R (Schoolweg). Aan de kruising ligt het café. Hier L zijn parkeerplaatsen.

Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

583 VENLO (‘t Ven) 10,6 km

1. Met uw rug naar het café gaat u meteen aan de kruising L (Schoolweg) richting de kerk. Aan de volgende kruising gaat u R (Doesborgweg). Negeer zijweg links (Mariadal). Neem de eerste weg L (Gerrittenweg) langs een parkje met vijver Blijf de Gerrittenweg RD volgen. Aan de T-splitsing gaat u L (Huiskensstraat). Negeer zijweg links. Aan de kruising gaat u RD. U moet nu helaas even 500 m. door dit minder fraaie industriegebiedje. Aan de kruising gaat u R (Schandeloselaan) en steek de brug over. U komt bij het natuurgebied Zwart Water. Meteen na brug gaat u L via de nauwe doorgang het bos in en ga dan meteen R het bospad omhoog. Aan de Y-splitsing bij enkele dunne berken gaat u R het steile paadje omlaag. Beneden aan de T-splitsing gaat u R. Aan de kruising met de witte route RD.
2. Steek de asfaltweg over en loop bij bordje “Opengesteld” RD over het bospad. Aan de kruising gaat u RD (blauw 3). Aan de volgende kruising gaat u verder RD (blauw 3). Na 20 m. gaat u schuin L over het bospad naar de waterplas. (Na bladerenval is het pad soms moeilijk te zien). Loop dan R langs de grote waterplas “Venkoelen”. (De Venkoelen ligt in een oude Maasbedding en is in de loop van duizenden jaren geleidelijk ichtgegroeid. In het begin van de 19e eeuw is de ontstane veenlaag door bewoners van het gebied eruit gehaald. De Venkoelen is bekend vanwege de paddentrek. In het voorjaar worden wegen hiervoor 's nachts afgesloten). U passeert 2 zitbanken en loop dan RD naar de asfaltweg. Steek de asfaltweg over en ga bij klein veerooster RD (groen) over het bospad. Aan de T-splitsing met graspad gaat u R (groen). Aan de volgende T-splitsing gaat u R (groen) langs een twee-stammige berk. Aan de kruising gaat u RD (wit). (U verlaat hier de groene route). Aan de T-splitsing gaat u L langs een zitbank. (U verlaat hier de witte route). Voorbij afsluitboom gaat u aan de ongelijke 4-sprong bij dikke boom RD.
3. Bij breed ijzeren hek gaat u L over de bosweg langs een manege. Volg het rechte bospad RD. Aan de T-splitsing gaat u L over de brede grindweg. Aan de T-volgende splitsing bij bord “Zwart Water” gaat u R (geel/ruiterroute). Aan de 4-sprong gaat u RD door de nauwe doorgang en volg RD (wit/geel-rood) het bospad. Na enige tijd passeert u links 2 mooie vennen. Aan de kruising bij afsluitboom en picknickbank gaat u L over het asfalt- fietspad. U passeert een zitbank met mooi uitzicht op het natuurgebied. Aan de asfaltweg gaat u L. Meteen daarna gaat u bij witte afsluitboom scherp R over de bosweg. U passeert een zitbank met uitzicht op de plas en broedgebied van watervogels. Aan de ongelijke 4-sprong bij afsluitbomen gaat u RD over de bosweg.
4. Aan de 3-sprong bij afsluitboom gaat u R (wit/blauw) verder over de bosweg. Na 30 m. gaat u rechts (witte pijl) over het smallere pad lopen, evenwijdig aan de bosweg. U komt weer bij de bosweg. 10 Meter verder gaat u aan de kruising bij afsluitboom R (wit) over de bosweg. Negeer zijpad rechts. Vlak daarna aan de ongelijke 4-sprong bij afsluitboom gaat u L over de bosweg. Negeer ruiterpad links en dan passeert u een zitbank met uitzicht op tuinkassen, een prima plekje na 6 km. Negeer zijpaadje links. 20 Meter verder, waar het hoofdpad naar rechts buigt, loopt u RD over het bospad. Vlak daarna gaat u aan de T-splitsing L over de bosweg. Aan de T-splitsing voor woning gaat u bij witte afsluitboom L (blauw 3). Aan het eind van de groene afrastering gaat u bij afsluitboom R over het bospad. Aan de kruising, waar de afrastering ophoudt, gaat u RD.
5. Aan de kruising voorbij afsluitboom en voor weiland gaat u L over de veldweg. Aan de kruising met de Nachtegaalweg loopt u RD langs de camping. Negeer bij afsluitboom zijpad links. Precies waar de camping eindigt, gaat u bij afsluitboom en bordje “Opengesteld” L over het bospad. Negeer zijpaadje links naar grasveldje. Aan de ruime 3-sprong, met boom in het midden, gaat u R (groen/wit/blauw). Aan de kruising bij zitbank gaat u L (groen/blauw 3). Aan de T-splitsing gaat u L (groen/blauw 3). (Links kunt u nog een laatste glimp opvangen van de waterplas Venkoelen). Aan de 3-sprong bij zitbank gaat u RD. Na 10 m. gaat u R over het bospad. Negeer meteen bospaadje rechts omhoog.
6. Steek de asfaltweg over en loop RD (wit/ geel-rood) over het bospad. Aan de kruising gaat u R. (U verlaat hier de gemarkeerde route. Hier heeft u aan het begin gelopen). Negeer zijpaadje links steil omhoog. Negeer zijpaden en volg het hoofdpad dat naar links buigt langs de autoweg. Ga aan het eind door de nauwe doorgang en steek dan R de brug over. Aan de kruising gaat u L (Huiskensstraat) en u loopt weer door het industriegebiedje. Aan de volgende kruising gaat u RD en u loopt de wijk ’t Ven binnen. Neem de tweede weg R (Gerrittenweg). Volg de weg langs het parkje. Aan de T-splitsing gaat u R. Negeer zijwegen. Aan de kruising gaat u L terug naar het café, de sponsor van de wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.