161. Ubachsberg 10km

blz van

161. UBACHSBERG 10km

www.wandelgidszuidlimburg.com

In het begin van de wandeling met enkele lichte hellingen passeert u de betmolen Op de Vrouweheide. Vervolgens loopt u bij de Bernarduskerk door de oude kern van Ubachsberg. Dan loopt over de Kunderberg met schitterend uitzicht. Dan door het bos over de Putberg weer naar de molen van Vrouwenheide met ook weer prachtig uitzicht. Aan het einde kunt u op het terras van de Bernardushoeve iets eten. Neem zelf proviand mee.
Startpunt: Bernardushoeve, Mingersborg 20-22, Ubachsberg.

Er is een ruime parkeerplaats.
Gps afstand: 10000m

Looptijd: 2 uur

Hoogteverschil: 86m

161. UBACHSBERG 10km

1.. Met uw rug naar de ingang van de Bernardushoeve loopt u RD (Vrouwenheideweg) richting molen. U passeert de beltmolen Op de Vrouweheide (1858), de hoogstgelegen korenmolen van Nederland. Voorbij het witte huis links (huisnr. 3) , gaat u L (geel/wit) het smalle pad omhoog. Boven passeert u een betonnen zuil en een meterkast. Ga vlak hierna R (geel/wit) en loop via het grasveld het bos in. Aan de 4-sprong in het bos gaat u RD (wit). Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u L. Meteen daarna gaat u R (geel/rood-wit) omlaag. Volg het smalle pad gelegen tussen de weilanden en akkers. Aan de asfaltweg bij zitbank gaat u L (geel/groen). Aan de T-splitsing in Ubachsberg gaat u L (Kerkstraat). Negeer zijweg rechts. Aan de 4-sprong bij wegkruis loopt u verder RD (Kerkstraat).
2. Negeer bij beeldje op stenen sokkel (een bronzen haas met een vervaarlijke snor) van de vasteloavensverein “de Durchströpere” zijweg links (Bernardusplein). (Hier hangt rechts een muurkruis met de tekst “Jeder huske hat zie kruske”).

Let op! Meteen hierna gaat u R (groen/geel) over de klinkerweg langs huisnr. 45. (Als u hier even RD loopt, dan kunt u via de hoofdingang en de kapel het interieur van de Bernarduskerk (1841) met de mooie glas in lood ramen bezichtigen). De klinkerweg wordt een betegeld pad. Steek twee maal een asfaltweg over en blijf het tpad, parallel aan de asfaltweg, RD (groen/geel) volgen. Aan de T-splitsing voor oude boerderij (1752) met Mariabeeldje aan muur gaat u L (groen/geel). Vlak daarna gaat u R (Heggerweg/groen). Beneden aan de 3-sprong bij zitbank en wegkruis gaat u L (groen/zwart). Aan de 4-sprong gaat u L (geel/groen) de brede klinkerweg omlaag. Deze wordt een breed pad en later een smal pad. Aan de 4-sprong bij zitbank loopt u RD (groen) over de veldweg met rechts van u de Kunderberg. Volg geruime tijd deze veldweg. (Een eindje verder passeert u weer een zitbank. Nog een eind verder passeert u links een breed ijzeren hek bij regenwaterbuffer Kunrade. Als u 30 m. verder R het pad langs de afrastering omhoog loopt, dan komt u bij het oorlogsmonument van de 34 jarige Belgische verzetsman Marcel Le Chantre uit het Belgische Eisden. Hij was lid van de Witte Brigade en werd hier op 9 september 1944 door terugtrekkende Duitsers gefusilleerd).

3. Vlak daarna wordt de veldweg in het buurtschap Kunderberg een asfaltweg. Aan de 3-sprong bij huisnr. 41 gaat u R (bruin) de holle weg/pad omhoog. Boven buigt het pad naar rechts.
4. Volg nu boven het (gras)pad met rechts van u de bosrand en later struikgewas. Let op! Ga niet door het klaphek maar blijf RD over het graspad lopen met rechts van u de afrastering. (U kunt ook door het klaphek gaan en volg dan het pad verder boven langs de Kunderberg en later over de helling van de Kunderberg. Via een ijzeren klaphek verlaat u weer de Kunderberg en ga dan L de veldweg omhoog. Ga nu verder bij **** in dit punt). Aan de T-splitsing gaat u L (zwart/wit) de brede veldweg omhoog. ****(Een eindje verder heeft u hier boven op het plateau mooi uitzicht over Parkstad. Vrnl. ziet u de hoogstgelegen woontoren (Imstenrade) van Nederland, ziekenhuis Atrium (wit gebouw) met links daarvan de indoor skibaan Snow World Landgraaf, de grootste indoorskibaan van Europa. Voor u ziet u de hoogbouw in het centrum van Heerlen. Links in de verte ziet u bij helder weer de kerk en watertoren in Schimmert). Negeer graspad links. De veldweg wordt een dalend, mooi hol pad. Beneden aan de omgekeerde Y-splitsing gaat u L (geel).
5. Aan de 3-sprong gaat u R (geel) de smalle asfaltweg omhoog. Boven aan de 3-sprong gaat u R (geel) de brede veldweg omlaag. Volg deze geruime tijd parallel aan de autoweg Aken-Antwerpen (A-76/E-34). (Even verder passeert u een zitbank). Steek bij autowegviaduct de voorrangsweg over en loop RD (geel) de asfaltweg omhoog. Boven aan de Y-splitsing bij afsluitboom gaat u R (geel/blauw) omhoog. Vlak daarna aan de volgende Y-splitsing gaat u R (geel/blauw) het bos in.

6. Volg dit smalle bospad enige tijd RD. Bij het geologisch monument ”groeve Putberg” (zie infobord) gaat u R (blauw/geel) het trappenpad omlaag en volg verder het pad. Aan de twee boogvormige holtes in de bergwand RD (blauw/geel/groen). (Dit was de dubbele kalkoven van de kalksteengroeve Putberg, die u juist gepasseerd bent. Het is één van de 44 kalkovens die rond Ubachsberg in bedrijf waren. De Romeinen zijn met de kalkwinning begonnen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren circa 700 personen werkzaam in de Zuid-Limburgse kalkindustrie. De gewonnen kalk werd ter plekke in ovens gestookt). Blijf het licht stijgende pad langs de bosrand en weilanden RD volgen. Negeer trappenpad links omhoog. Boven aan de T-splitsing voor laagstamboomgaard gaat u R (blauw/geel/groen) over het smalle pad. Het pad wordt een stijgende veldweg.

7. Boven aan de 3-sprong gaat u L (blauw/geel) verder omhoog. Aan de voorrangsweg gaat R. Na 100 m. gaat u L (geel/blauw) de smalle asfaltweg omhoog. Negeer bij zitbank breed bospad links omhoog. Aan de T-splitsing gaat u R (geel/zwart). (Hier op het plateau van Ubachsberg heeft u rondom prachtig uitzicht o.a. op de 123 m. hoge Tv toren in het Aachener Wald en de Boudewijn uitkijktoren op het Drielandenpunt in Vaals. Aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u RD (geel/groen). U passeert weer de beltmolen Op de Vrouweheide en komt dan weer bij Bernardushoeve, de sponsor van de wandeling, waar u binnen of op het (verwarmde) terras met schitterend uitzicht nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.