1. Met uw rug naar de taverne gaat u L (Vaalserhaagweg). Aan de kruising loopt u rd (Bloemendalstraat). Negeer zijweg rechts. Aan de 3-sprong voor het mooie kasteel Bloemendal

Dovnload 196.4 Kb.
Datum29.09.2018
Grootte196.4 Kb.

blz van

416. VAALS 10,8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze wandeling met flinke hellingen wandelt u eerst door het oude centrum van Vaals. Dan klimt u langs de Duitse grens omhoog naar het Drielandenpunt op de hoogste berg van Nederland, de Vaalserberg (323m boven NAP). Hier ligt Taverne de Grenssteen om te pauzeren. De terugweg gaat door het Preubos naar Gemmenich en door de weilanden langs het gehucht Wolfhaag. Hier heeft u prachtige uitzichten. Bijna aan het eind kunt u nog Museum Vaals bezoeken.
Startadres: Taverne “Chalet”, Vaalserhaagweg 5 Vaals.

(U rijdt van Lemiers naar Vaals. Aan de rotonde in Vaals RD en neem de eerste weg R (Patersweg).

Gps afstand: 10800m

Looptijd: 2.25

Hoogteverschil: 132m

416. VAALS 10,8km

1. Met uw rug naar de taverne gaat u L (Vaalserhaagweg). Aan de kruising loopt u RD (Bloemendalstraat). Negeer zijweg rechts. Aan de 3-sprong voor het mooie kasteel Bloemendal (1799/zie infobordjes naast ingang) gaat u RD. Boven aan de kruising loopt u RD (Von Clermontplein). Een eindje verder buigt de weg naar rechts. U passeert het prachtige gemeentehuis (no.15), het voormalig von Clermonthuis (1761-1775). (Het gemeentehuis is sinds 1979 gehuisvest in de voormalige lakenfabriek/ververij en woning van de bekende van oorsprong Akense lakenfabrikant Johann Arnold von Clermont. De lakenfabriek/ververij bleef tot 1924 in bedrijf. In 1926 werd de achtervleugel gesloopt, zodat het gebouw nu een U vorm heeft. Zie infobordje naast de ingang van het gemeentehuis).Negeer zijweg scherp rechts. (Vlak hierna komt u langs het museum De Kopermolen (nr.11) het kunst- en cultuurcentrum van Vaals. Het is de voormalige Evangelisch-Lutherse kerk uit 1736.De Kopermolen is ook aangewezen als trouwlocatie. Zie infobordje naast ingang). Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u R (Bergstraat/geel-rood) omhoog. Boven aan de T-splitsing bij parkeerplaats, gaat u L (GR 6) omlaag. (Hier staat de protestantse kerk Vaals. Dit is de hoogstgelegen kerk van Nederland. (Zie infobordje naast de zijingang van de kerk).De huidige toren van de kerk was de gemeentetoren. De uit rond 1300 daterende toren diende hoogstwaarschijnlijk als uitkijktoren of verdedigingstoren van het Akense Rijk. Op de parkeerplaats voor de protestantse kerk stond de oude katholieke St. Pauluskerk, die in 1967 werd gesloopt). Neen nu de doodlopende eerste weg R (GR 6/Akenerstraat) omlaag. U passeert het voormalig douanekantoortje, genaamd de “Kleng Wach” (1890). (Dit is het kleinste en hoogst gelegen museum van Nederland. Hier staat ook nog een oude grenssteen van de Rijksstad Aken met het wapen van Aken, de adelaar. Zie infobordjes aan de zijkant).
2. Meteen daarna aan de 4-sprong voorbij het douanehuisje en bij stenen grenspaal 196 in het Akense stadsdeel Vaalserquatier gaat u R omhoog langs huisnr. 131. De asfaltweg wordt een stijgend onverhard pad. (Voor u ziet u de Wilhelminatoren op de Vaalserberg, een uitzichttoren met lift en een glazen “skywalk” op 34 m. hoogte. Een bezoekje waard). Negeer na 300 m. bij infoboek en wandelmarkeringspaal graspad links omhoog. Boven aan de 3-sprong gaat u L (GR 1/6) langs de bosrand. (Links ziet u het hooggelegen Universitätsklinikum Aachen. Dit is het grootste in één enkel gebouw gevestigde ziekenhuis van Europa). Aan de kruising loopt u verder RD langs de bosrand. Aan de T-splitsing bij wegkruis gaat u R omhoog. Aan de T-splitsing in het bos gaat u L over het brede bospad. Aan de 3-sprong van brede bospaden nabij zitbank gaat u L verder langs de bosrand. Volg dit licht stijgend, brede bospad RD.
3. Aan de asfaltweg gaat u L omlaag. (Voor u ziet u de stad Aken, circa 260.000 inwoners). Aan de T-splitsing gaat u L. (Rechts ziet u de 133 meter hoge TV toren in het Aachener Wald). Aan de 3-sprong bij mooi huis (nr. 108) gaat u R (GR4/Geusenweg). Negeer 2 zijpaden links en loop de spoorbrug over.

(Dit is de goederenspoorlijn Aken-Antwerpen (de Montzenlijn), die hier via de 870 m. lange Gemmenicher tunnel, ook wel tunnel van Botzelaer genoemd, onder het Drielandenpunt doorgaat. Met de aanleg werd in 1870 gestart en de tunnel werd geopend in 1872). Circa 50 m. verder, waar de veldweg eindigt, gaat u L door de rood-witte ijzeren doorgang. Volg circa 700 m. dit mooie holle pad. Via weer een rood/witte doorgang komt u aan een 4-sprong bij draaihekje en stenen grenssteen (no. 126).
4. Ga hier R (rood-wit) het steile pad omhoog en loop rustig de Vaalserberg omhoog. (U loopt hier precies over de grenslijn van Duitsland en België). Boven blijft u RD lopen en blijf zo veel mogelijk rechts door de bosrand lopen. Aan het einde van het pad gaat u R over de asfaltweg. (Links passeert u de gedenkstenen van Pierre Roisseux en andere gevallenen tijdens de Tweede Wereldoorlog). Aan de 3-sprong gaat u R. (Links heeft u hier prachtig uitzicht op de uitlopers van de Ardennen). U passeert de 50 m. hoge Boudewijntoren. Loop nu RD tot aan het Drielandenpunt met in het midden grenssteen no. 1 met het jaartal 1843. (Het Drielandenpunt is met 322,5 meter het hoogste punt van het Europese gedeelte van Nederland. Het hoogste punt van Nederland (877 m.) is sinds 10 oktober 2010 de Mount Scenery ("Landschapsberg") in de Nederlandse gemeente Saba (eiland Saba) in het Caribisch gebied). Ga hier L en steek RD het plein over richting zes stalen zitbanken. (Als u wilt pauzeren, gaat u hier bij de zitbanken rechts naar de taverne de Grenssteen, sponsor van de website, met zijn leuk terras bij speeltuin. U heeft nu 6,2 km gelopen).
5. Loop achter de zitbanken en langs het grote infobord “Hertog Limburgpad” RD (rood) het bospad in. (Dus niet vlak langs het hoogstgelegen labyrint van Nederland). Volg enige tijd dit pad RD. Aan de Y-splitsing gaat u R over het grindpad. (Dus niet over het asfaltpad dat even verder links omlaag buigt). Aan de kruising bij afsluitboom in het bos gaat u RD (rood). U passeert een oude stenen grenssteen en veldkruis. Aan de 4-sprong bij grenspaal no. 2 gaat u L (geel kruisje/wit-rood) het bospad omlaag. (U verlaat hier de rode route). Negeer alle zijpaden en volg het dalende bospad RD. U verlaat het bos en volg dan de veldweg RD. (Hier heeft u prachtig uitzicht o.a. op het in het dal gelegen Belgische plaatsje Gemmenich). De veldweg wordt een asfaltweg.
6. Aan de voorrangsweg gaat u R omhoog. Negeer zijweg links. U passeert grenspaal no. 3. (achterkant paal). Negeer bospad links. Een eindje verder gaat u 20 m. voor het witte gebouw bij het bordje “Staatsbosbeheer”, L (blauw) het trappenpad omlaag. (Het witte gebouw (no. 56) is de voormalige grenspost Wolfhagen. Dit was de hoogstgelegen douanepost van Nederland). Via draaihekje loopt u een weiland in dat u RD (blauw/groen) oversteekt met links van een graft en rechts van u op afstand twee grote kunstwerken. Voor klaphek gaat u L en meteen daarna gaat u R (blauw) omlaag. Ga door het draaihekje en volg het holle pad RD (blauw) omlaag. Negeer na 50 m. bij infobordje klaphek links. Het pad wordt een asfaltweg.
7. Aan de T-splitsing het gehucht Wolfhaag gaat u bij kunstwerk R. Bij trafohuisje en net vóór huisnr. 17 gaat u L (blauw/geel) het voetpad in. Via klaphek bij infobord loopt u een weiland, dat u RD oversteekt. (Mogelijk komt u Schotse hoogland runderen tegen). Via het volgende klaphek verlaat u weiland en volgt u het pad achter de woningen RD omhoog. Negeer klaphek links. (Als u hier L door dit klaphek gaat, dan heeft u na 20 m. prachtig uitzicht). Steek bij infobord en muurkruis schuin links de asfaltweg over en loop via een stegelke het weiland in (geel/blauw). Steek het weiland RD (geel/blauw) omlaag over met rechts van de doornhaag. Steek beneden via bruggetje het Zieversbeekje over en ga dan meteen L (blauw/geel). Na 40 m. gaat u R (blauw/geel) door een draaihekje het weiland omhoog. Op de hoek van de afrastering gaat u meteen L (blauw/geel). Blijf rechts van de afrastering lopen. Een eind verder buigt het pad schuin rechts omhoog richting draaihekje. Blijf het pad door het weiland RD (blauw/geel) volgen. (Links heeft u mooi uitzicht op het vijf sterren landschap van Zuid-Limburg en o.a. op de hooggelegen St. Martinuskerk in Vijlen).
9. Aan het eind van het weiland gaat u door het draaihekje naast het ijzeren hek. Neem nu de veldweg L (geel) omhoog. (Even verder passeert u rechts de oude Joodse begraafplaats van Vaals uit circa 1750. Er zijn nog 16 grafstenen bewaard gebleven, waarvan de oudste uit 1755). Loop de veldweg omlaag. Na circa 400 m. gaat u R (rood/geel) een betonnen trapje omhoog en volg het pad langs de haag. Steek de doorgaande weg over en ga RD (rood/groen) het geasfalteerde voetpad omhoog. (U kunt hier 150 m. naar L lopen naar Museum Vaals met zijn vele, prachtige heiligenbeelden. Zeker een bezoek waard)
10. Neem bij zitbank het pad R omhoog en loop over de voetgangersbrug. Negeer zijpad rechts. Aan de T-splitsing bij asfaltweg gaat u L. Aan de T-splitsing gaat u R. Aan de kruising gaat u L (De Lange Akker). De weg buigt rechts omlaag. Aan de T-splitsing gaat u L (Ceresstraat). Negeer smalle zijweg rechts. Vlak daarna gaat u R (Wolfskuilenweg) omlaag. Negeer alle zijwegen. Helemaal beneden aan de kruising gaat u L (Vaalserhaagweg). Al snel komt u weer bij de gezellige taverne, de sponsor van deze wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken.

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.